Írók Boltja online könyvesbolt
js slider
 
 
 
2017. március 29. szerda
Boldog névnapot Auguszta nevű látogatóinknak!
 
nyitóoldal - üzletszabályzat - elérhetőség - cégadatok - cégismertető - súgó
Kosár tartalma
 
 
 
 
Írok boltja elfogadó hely  Krea kártya  MVM Partnerkártya  Magyar Naracs kártya  MKB Professzori kártya 

Facebook-on
Karctű és monitor - A magyar sokszorosított grafika 1945-2010
Lóska Lajos - Karctű és monitor - A magyar sokszorosított grafika 1945-2010
Lóska Lajos
Karctű és monitor - A magyar sokszorosított grafika 1945-2010

kiadó: Szerzői kiadás
cikkszám: 11169217
ISBN: 9789630865531
megjelenés: 2013-01-01
készlet: Raktáron
Ár: 6000 Ft
webes rendelés esetén: 5400 Ft
 
Leírás:

A szerző e könyvében az 1945 utáni magyar sokszorosított grafika, a rézkarc, a litográfia, a szita, az ofszet és a számítógépes nyomatok, illetőleg a monotípia történetének gazdagon illusztrált bemutatására, áttekintésére vállalkozik.


A háború utáni grafikusnemzedék egyik legkiemelkedőbb, legemblematikusabb képviselője Kondor Béla, aki 1956-os diplomamunkája modern felfogásával nagy vihart kavart a szakmai körökben, de mindenekelőtt a szocialista kultúrhivatalnokok között. Az ő művészetével párhuzamosan, legfeljebb néhány év eltéréssel teljesedett ki többek között Gross Arnold apró motívumokból építkező, mese- és álomvilágot bemutató munkássága, továbbá Csohány Kálmán és Lenkei Zoltán balladai hangvételű, expresszív, Rékassy Csaba klasszicizáló, már-már mágikus realista kifejezésmódja.


A hatvanas évek művészeinek másik csoportja (Lakner László, Maurer Dóra, Pásztor Gábor) elfodul a klasszikus-hagyományos kifejezésmódoktól, és az Észak-Amerikából kiinduló, Európát is meghódító pop art stílushoz kapcsolódik. A következő évtizedet, a hetvenes éveket a fotó (Baranyay András), a síkkonstruktív, a hard edge irányzatok dominanciája jellemzi (Deim Pál, Bak Imre, Fajó János), valamint a pop art továbbélése (Kocsis Imre), később pedig megjelenik az intellektuális szürrealizmus (Szabados Árpád, Szemethy Imre, Almásy Aladár). Ugyancsak ebben az időszakban erősödik meg a társadalomkritikus ábrázolásmód (Pinczehelyi Sándor, Somogyi Győző, Prutkay Péter).


A nyolcvanas években a stílusok kavalkádja és a technika tisztelete érzékelhető a meghatározó alkotók (Molnár László József, Orosz István, Stefanovits Péter és mások) tevékenységében. A következő évtizedben viszont újra a koncept művészet és a minimal art előretörése dokumentálható (Kótai Tamás, Gallusz Györgyi, Szíj Kamilla), de kiteljesedik a komputertechnika alkalmazása (Koronczi Endre, Nagy Gábor György stb.) is, sőt ez utóbbi irányzatok határozzák meg az új évezred első évtizedét. 


 


Lóska Lajos (1951. december 10., Csomatelke, Szlovákia), 1975-ben szerzett az ELTÉ-n magyar-művészettörténet szakos diplomát. Előbb a Művészet kritikusa, szerkesztője (1975-1990), majd az Új Művészet rovatvezetője (1990-től). Közben a Vigadó Galéria valamint a Duna Galéria vezetője (1993-1997). A székesfehérvári Városi Képtár - Deák Gyűjtemény munkatársa 2000-től. Főbb művei: Deák-gyűjtemény (1988), Művészettörténeti tanulmányok Pest megyéből (Studia Comitatensia, 1990), Vigadó Galéra Évkönyv (1997), Festészet, szobrászat, grafika 1945-1995 (Magyarország a 20. században, 3. köt., 1998), Tény-kép. Tanulmányok (1999), Városi Képtár - Deák Gyűjtemény (társszerkesztő, 2005) Vaszkó Erzsébet (2008), Képtörténetek (Műterembeszélgetések, 2008), Grafikák a Pittmann-gyűjteményből, Magyar sokszorosított grafika 1960-1985 (2011).


 


   

felhasználó név:
jelszó:
regisztráció
jelszóemlékeztető


Trafó
 
design: Sárközi Román